WRC 6: dit jaar met echte modder

Review

Zoals we jaarlijks een Call of Duty en een FIFA krijgen, is er ook een WRC-game. Rally racen met de licentie van de World Rally Championships. Dat betekent dat je dus allerlei bestaande parkoersen mag afleggen in de auto’s van officiĆ«le teams met echt bestuurders en bijrijders. Probleem was alleen dat de games nooit echt goed waren. Althans, tot dit jaar. Er valt nog een hoop op WRC 6 aan te merken, maar de basis is dit keer eindelijk acceptabel genoeg om te zeggen dat je je hier prima mee kan vermaken.

Hoewel het misschien gek klinkt voor een gelicenseerde game valt het niveau van simulatie enigszins mee. Je moet nog steeds je best doen. Verschillende ondergronden hebben zeker invloed op hoe de auto over de baan rijdt, je kunt nog steeds allerlei schuifjes gebruiken om zaken als wielhoogte in te stellen, maar in de basis is het wel makkelijk genoeg dat je – met enkele assists – zonder al te veel problemen je eerste race moet kunnen uitrijden. Dat is bij concurrent Dirt Rally wel anders.

Uiteraard snijdt het mes aan twee kanten. Als je vol voor de simulatie wilt gaan heb je met Dirt Rally een betere game in handen, maar er is ook een groep denkbaar die wel het ‘realisme’ van de parkoersen, auto’s, bestuurders en het rally rijden wil hebben, maar die daar zonder al te veel moeite aan wil kunnen beginnen.

Dat doet WRC 6 best wel goed. Het is geen complete Need for Speed of SEGA Rally, maar een semi-realistische game die makkelijk onder de knie te krijgen is. Doordat de game verder genoeg opties kent, zoals de eerder genoemde assist en auto-instellingen, kun je het niveau ook nog een beetje opkrikken. Dat neemt echter niet weg dat de meeste auto’s in de basis altijd hetzelfde blijven aanvoelen. Ook voor de verschillende grondsoorten valt er wel wat op hun effect af te dingen. Ja, sneeuw is zeker wat anders dan gravel, maar uiteindelijk is het verschil tussen beide vrij klein in WRC 6.

Grafisch is er het een en ander verbeterd, wat ook wel mocht na de choco-vlokken die voor modderspetters door moesten gaan in WRC 5. Het is nog steeds niet op niveau van een AAA-titel – althans, niet op Playstation 4 – maar het kan er mee door. Daarnaast is er af en toe wat screen tearing te bespeuren, wat niet zou mogen, maar echt storend is het ook niet.

Dat zijn dingen die je eigenlijk ook kan verwachten van een B-titel. Je ziet gewoon dat het productiebudget beperkt is en dat er hoofdzakelijk wordt voortgebouwd op het vorige deel. Op Steam is dat ook terug te zien in de prijs van 40 Euro, maar of je hier de volle AAA-prijs op consoles voor moet betalen betwijfel ik. Het is toch allemaal kantje boord kwalitatief gezien, maar wel een game waar je je prima mee kunt vermaken als je je over de fouten heen kunt zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *